Algemene informatie

Op Het Palet verzorgen wij onderwijs van een zo hoog mogelijke kwaliteit. Wij denken vanuit de mogelijkheden van de leerlingen en helpen hen hun eigen mogelijkheden te benutten. Die aanpak duiden we aan met ‘ondersteuning’ en vormt de basis van de IHI-aanpak (integraal handelingsgericht indiceren). Soms signaleren de leerkracht en/of de ouders/verzorgers dat de ontwikkeling van een leerling niet naar verwachting verloopt. De IHI-aanpak voorziet dan in overleg tussen de betrokkenen, waaraan ook een intern begeleider van de Het Palet deelneemt. Ons IB-team wordt gevormd door Rita Bos (ma t/m do) en Peggy Leeflang (ma & di).

Alle leerlingen worden 3 keer per jaar besproken in de groepsbespreking tussen leerkracht en intern begeleider. Hierbij wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling besproken, alsmede de cognitieve ontwikkeling. Op deze wijze waarborgt Het Palet het vroeg signaleren van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Aan onze school is Melissa Zeegers verbonden als schoolmaatschappelijk werker.

Uitgebreide informatie over onze ondersteuning kunt u lezen in ons ondersteuningsdocument.
Ook kunt u terecht op de website van ons samenwerkingsverband www.passendonderwijszoetermeer.nl

Schoolmaatschappelijk werk

Hilda van Gent

Mijn naam is Hilda van Gent en ik ben werkzaam op het Palet als school maatschappelijk werker.

Wanneer je de indruk hebt dat het niet goed gaat met je kind, dan kan je hier natuurlijk zelf met je kind over praten. Daarnaast kan je stimuleren dat je kind op school contact zoekt met iemand om de problemen te bespreken. Dit kan de leerkracht of de intern begeleider zijn. De intern begeleider kan na overleg en goedkeuring van jullie als ouders een leerling aanmelden bij het schoolmaatschappelijk werk. Een gesprek met een schoolmaatschappelijk werker kan goed helpen om vragen helder te krijgen.

Ook kan de schoolmaatschappelijk werker je kind op school preventieve ondersteuning geven bij zijn of haar vraag.

Wat bieden wij?

Schoolformaat, onderdeel van Jeugdformaat, biedt schoolmaatschappelijk werk (SMW) in de regio Haaglanden en daarbuiten. Het doel is om kinderen te begeleiden, ondersteunen en eventueel te verwijzen, aansluitend bij de hulpvraag. Samen met jullie als ouders, school en de leerling bepalen we welke vorm van hulp het beste past. Samenwerken en het bieden van passende zorg, vormen de basis van onze inzet.

Onze werkwijze

Als schoolmaatschappelijk werker kan ik jullie kind ondersteunen bij problemen op emotioneel of sociaal gebied. Ik neem daarvoor altijd eerst contact met jullie als ouders op. Ook kunnen jullie voor advies en informatie zelf een gesprek aanvragen.

De hulp is kortdurend (ongeveer vijf gesprekken) en kan bestaan uit:

  • Individuele begeleiding van je kind
  • Ondersteuning aan ouders / verzorgers
  • Meekijken en denken voor passende hulp
  • Indien nodig een verwijzing schrijven voor verdere hulp

Zijn er vragen? Neem dan gerust contact met mij op.

Hilda van Gent

Tel nr.: 06-25047360
E-mail: h.vangent@schoolformaat.nl

Werkdagen: maandag, dinsdag, woensdag en donderdagochtend

Op het Palet ben ik in de oneven weken op dinsdag en in de even weken op woensdag aanwezig.

Voor meer informatie over het school maatschappelijk werk kan je kijken op deze link: https://www.schoolformaat.nl/pagina/ouders

Kwaliteitszorg

Kwalitatief goed onderwijs met goede resultaten voor onze leerlingen vinden wij erg belangrijk. Voor het volgen daarvan maken wij gebruik van een drietal instrumenten:

  1. Het leerlingvolgsysteem. Wij maken gebruik van het Parnassys (een digitaal leerlingvolgsysteem) waarin wij alle resultaten en bijzonderheden van de leerlingen vastleggen. Twee tot drie maal per jaar worden er bij de kinderen landelijk genormeerde toetsen (veelal van het CITO) afgenomen. Voor de verwerking van de uitslagen en het trekken van conclusies maken we gebruik van het CITO-leerlingvolgsysteem.
  2. Tevredenheidsonderzoeken 
    Elke jaar worden de volgende tevredenheidsonderzoeken gehouden:
    a. Leerlingtevredenheidsonderzoek onder alle leerlingen van gr. 5 t/m 8,
    b. Oudertevredenheidsonderzoek onder alle ouders van de school,
    c. Personeelstevredenheidsonderzoek onder al het personeel. Een verslag van het jaarlijks onderzoek kunt u vinden in Vensters Primair Onderwijs (klik hierop voor het verslag). Door te klikken op de titel boven dit stukje, kunt u de resultaten van het laatste uitgebreide onderzoek uit 2017 lezen.  Eens per 4 jaar wordt een breder en diepgaander onderzoek uitgevoerd.  
  3. Het opbrengstenkatern
    Jaarlijks wordt door de intern begeleiders in overleg met het team een opbrengstenkatern opgesteld. Daarin worden alle toetsresultaten vastgelegd en geanalyseerd en er worden plannen gemaakt om de resultaten te borgen en/of verbeteren. In dat katern worden ook gegevens verzameld over de leerlingaantallen, het personeel, de in- en uitstroom naar naar andere scholen en naar het voortgezet onderwijs. Deze gegevens leveren de school, de directie en ons bestuur informatie op om de kwaliteit te bewaken.
 
Kijk voor onze onderwijsresultaten op Vensters voor PO
Kwaliteitstoezicht door de onderwijsinspectie
De onderwijsinspectie houdt toezicht op de kwaliteit van het onderwijs in Nederland en dus ook op onze kwaliteit. Over de wijze waarop de onderwijsinspectie dat doet wordt u geïnformeerd in een kort filmpje van 3 minuten.